Indien een voltijdse overstap niet haalbaar is, behoort een deeltijds aansluiting in het gewoon onderwijs ook tot de mogelijkheden. Daarnaast zorgen we in dit programma ook voor een oriëntering naar een A- of B-stroom van het secundair onderwijs.
Schoolse vaardigheden verwerven vanuit de eigen leefwereld
Bij het aanleren van schoolse vaardigheden vertrekken wij steeds vanuit de leefwereld van elk kind. Hierbij houden we rekening met hun individuele talenten, specifieke onderwijsbehoeften en visuele ondersteuningsnood.
Dankzij deze integrale aanpak zorgen we ervoor dat elk kind makkelijker leerinzichten verwerft en deze leert vasthouden, terug oproepen en toepassen in zowel vertrouwde als nieuwe situaties. We staan ook voldoende stil bij het leren naleven van regels en samenwerken met de andere kinderen.
Stimuleren van denkstrategieën
We stimuleren onze leerlingen om eigen denkstrategieën te ontwikkelen en te bevorderen. Dit doen we aan de hand van taken die juist uitdagend genoeg zijn en die voldoende concentratie en inspanning van de leerling vereisen om alles tot een goed einde te brengen.
We letten er natuurlijk op dat de taken niet té uitdagend zijn, zodat niemand overweldigd of gefrustreerd raakt.
Stimuleren van denkstrategieën doen we aan de hand van taken die juist uitdagend genoeg zijn.